Forum Eksploracyjne

Dawniej sztolnie.fora.pl
Dzisiaj jest 19 lut 2018, 22:49

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
Post: 23 kwie 2016, 12:41 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 lip 2015, 14:40
Posty: 694
Wyrobiska kopalni uranu w Kopańcu znajdowały się na południowym i wschodnim stoku góry Popiel, nieco na północ od wsi Kopaniec.

W 1951 roku na zachodnim zboczu góry stwierdzono anomalie promieniotwórcze, które zdecydowano się prześledzić wyrobiskami górniczymi. W tym celu wydrążono sztolnię numer 3 o długości 340 metrów oraz szyb numer 4 o głębokości 69,5 metrów, na którym założono poziom -65 m, gdzie z kolei wydrążono 124 metry wyrobisk oraz dwa nadsięwłomy o łącznej wysokości 20 metrów. Zawartość uranu w rudzie nie przekraczała tu 0,08%, w związku z czym wyrobiska zlikwidowano.

W 1952 roku na południowym zboczu góry Popiel wykonano szybik o głębokości 30 metrów, z którego wykonano chodniki poszukiwawcze o długości około 60 metrów. Okruszcowania o charakterze przemysłowym nie stwierdzono - wydobyto tu jedynie 23 tony rudy o zawartości 0,127% U.

Obecnie wyrobiska są niedostępne. Sztolnia zamknięta jest betonową tamą, szyb numer 4 jest zasypany, podobnie jak szybik. Wyrobiska szybowe zasypano materiałem z hałd.


Załączniki:
Kopaniec.JPG
Kopaniec.JPG [ 606.63 KiB | Przejrzano 1920 razy ]
Zgłoś ten post
Na górę
Post: 23 kwie 2016, 12:41 
Offline

Rejestracja: 22 sty 2016, 0:12
Posty: 11
Betonowa tama zamykająca sztolnię:


Załączniki:
img_8454.jpg
img_8454.jpg [ 107.65 KiB | Przejrzano 1919 razy ]
img_8455.jpg
img_8455.jpg [ 88.06 KiB | Przejrzano 1919 razy ]
Zgłoś ten post
Na górę
Post: 23 kwie 2016, 12:42 
Offline

Rejestracja: 19 lut 2016, 8:11
Posty: 6
Chris, jakie to duże? bo wydaje się że małe... ale zabezpieczenie nie należy chyba do najsolidniejszych...


Zgłoś ten post
Na górę
Post: 23 kwie 2016, 12:42 
Offline

Rejestracja: 22 sty 2016, 0:12
Posty: 11
Niestety na fotach nie widać dobrze skali, ale szczelina jest na tyle mała że można tylko zajrzeć lub wsunąć rękę z aparatem.


Zgłoś ten post
Na górę
Post: 29 sty 2017, 13:12 
Offline

Rejestracja: 30 gru 2015, 20:43
Posty: 179
Natrafiłem na taką mapę z planem sztolni w Kopańcu, zastanawia mnie tylko czy to jest na pewno sztolnia opisywana w temacie, bo na mapie Slwarowa nazwana jest jako sztolnia nr 3 na natomiast na planie jest to sztolnia nr 2
Długość głównego chodnika dla tej sztolni to 380 m, a suma długości wszystkich chodników to około 660 m.
mapę wykonano w 1966 roku, to trochę dziwne, bo prace poszukiwawcze były prowadzone w 1951.


Załączniki:
Komentarz: plan sztolni nr 2 z 1966 roku
IMG_4910.jpg
IMG_4910.jpg [ 643.73 KiB | Przejrzano 1572 razy ]
Zgłoś ten post
Na górę
Post: 03 lut 2017, 19:32 
Offline

Rejestracja: 30 gru 2015, 20:43
Posty: 179
To zdecydowanie nie jest plan sztolni nr 3 w Kopańcu. Świadczy o tym kilka faktów
- sztolnia jest o przebiegu w kierunku południowo-wschodnim
- długość chodników sztolni na planie to jak podałem około 660 m natomiast w całym OP-8 wykonano w sumie 464 m - chodników, więc sama sztolnia ma więcej niż całość prac w tym rejonie
- nazwa na planie to sztolnia nr 2 a w dokumentach jest podane, że w Kopańcu wykonano sztolnie nr 3.

Jak wynika z daty wykonania mapy narysowano ją w 1966 roku, więc została ona wykreślona 15 lat po zakończeniu prac.
Wniosek jest taki, że albo jest to mapa innego wyrobiska, albo w Kopańcu gdzieś została w późniejszym okresie wydrążona jeszcze jakaś sztolnia , o której źródła milczą, nie mniej w to nie bardzo wierzę...
Rozwiązaniem zagadki może być przeliczenie współrzędnych jakie podane są w dole mapy. Najprawdopodobniej są one podane w układnie Rauenberga, ale ja na razie nie potrafię przeliczyć tych współrzędnych, chodź one też mogą być błędne,bo tam mógł powstać błąd w nazewnictwie sztolni.
Ze sztolni, które by spełniały warunek przebiegu południowo-wschodniego, pasowała by mi tylko sztolnia nr 2 w Mniszkowie i sztolnia nr 2 w Okrzeszynie. W sztolni w Mniszkowie wykonano 1026 m wyrobisk więc do tych 660 też nie pasuje, nie wiem ile wyrobisk wykonano w Okrzeszynie...


Zgłoś ten post
Na górę
Post: 06 kwie 2017, 1:26 
Offline

Rejestracja: 02 mar 2017, 15:37
Posty: 1
https://www.youtube.com/watch?v=6XJrdpI5Pyo
Dobra wiadomość :D


Zgłoś ten post
Na górę
Post: 06 kwie 2017, 10:55 
Offline

Rejestracja: 18 sie 2016, 16:32
Posty: 4
Kali_7 pisze:
Najprawdopodobniej są one podane w układnie Rauenberga, ale ja na razie nie potrafię przeliczyć tych współrzędnych(...)

A nie w układzie Gromnik? Mógłbyś podać te współrzędne, bo ze zdjęcia nie mogę odczytać?


Zgłoś ten post
Na górę
Post: 06 kwie 2017, 10:57 
Offline

Rejestracja: 18 sie 2016, 16:32
Posty: 4
Razem z tymi dwiema małymi cyferkami na początku poprosiłbym.


Zgłoś ten post
Na górę
Post: 06 kwie 2017, 17:42 
Offline

Rejestracja: 30 gru 2015, 20:43
Posty: 179
A wiesz co to jest układ Gromnik? To lokalny układ współrzędnych dla Wrocławia, więc nie był on używany dla innych obszarów, chyba że masz jakieś szczegółowe informacje na ten temat, ale to by nie miało zbyt wielkiego sensu.
Te współrzędne to:
Y=55 38 300, X=55 40 350
a dla okolic Śnieżnika: Y=56 32 213, X=55 67 128
dla Okrzeszyna: Y=55 70 500 X=56 07 600
dla Grzmiącej:Y: 55 95 250 X= 56 18 000
dla Kowar: Y=55 56 000 X=56 25 000
Podane przeze mnie współrzędne dotyczą tego co o jest w opisie danej mapy z każdego z obszarów. Sam robiłem różne przeliczenia tych danych i jedyny wniosek jaki udało mi się wyciągnąć to, że rzeczywiście te współrzędne z Kopańca dotyczą okolic Kopańca. Niestety jest dość mocno prawdopodobne, że współrzędne były specjalnie "skażone", więc dzisiejsze przeliczenia są praktycznie niemożliwe
Nie mniej jak uda ci się coś ustalić to podziel się proszę tą więdzą


Zgłoś ten post
Na górę
Post: 06 kwie 2017, 18:56 
Offline

Rejestracja: 18 sie 2016, 16:32
Posty: 4
Kali_7 pisze:
A wiesz co to jest układ Gromnik?

Wiem. Był używany nie tylko dla Wrocławia, ale także przy sporządzaniu planów kopalń wałbrzyskich zarówno przez Polaków jak i Niemców - np. wałbrzyskie flotzkarty są wykonane w układzie Rummelsberg. Dlatego się zastanawiałem nad tą opcją, chociaż powinienem był od razu zauważyć, że w takim wypadku Y powinien być ujemny :(
Kali_7 pisze:
Te współrzędne to:
Y=55 38 300, X=55 40 350

A nie X=56 40 350?


Zgłoś ten post
Na górę
Post: 06 kwie 2017, 19:27 
Offline

Rejestracja: 30 gru 2015, 20:43
Posty: 179
Tak powinno być 56 40 350


Zgłoś ten post
Na górę
Post: 06 kwie 2017, 20:42 
Offline

Rejestracja: 18 sie 2016, 16:32
Posty: 4
Kali_7 pisze:
Sam robiłem różne przeliczenia tych danych i jedyny wniosek jaki udało mi się wyciągnąć to, że rzeczywiście te współrzędne z Kopańca dotyczą okolic Kopańca. Niestety jest dość mocno prawdopodobne, że współrzędne były specjalnie "skażone", więc dzisiejsze przeliczenia są praktycznie niemożliwe
Nie mniej jak uda ci się coś ustalić to podziel się proszę tą więdzą

Ciekawa rzecz z tym "skażeniem". Żeby to ustalić, trzeba by mieć plan z tego samego zbioru dla obiektu ze znaną lokalizacją.
Przyjmując (z raczej dużym uproszczeniem) współrzędne dla otworu y=5538330; x=5640580, próbowałem dopasować je do różnych układów i rzeczywiście, najbliżej wychodzi dla układu Rauenberg i 1942.


Załączniki:
rauenberg.jpg
rauenberg.jpg [ 81.46 KiB | Przejrzano 1294 razy ]
1942.jpg
1942.jpg [ 90.98 KiB | Przejrzano 1294 razy ]
Zgłoś ten post
Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl