Kopalnia uranu w Kopańcu (OP-8 Kopaniec)

Kopalnie i sztolnie Gór Izerskich, Pogórza Izerskiego, rejonu Szklarskiej Poręby, Lubania i Nowogrodźca.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Slaworow
Administrator
Posty: 742
Rejestracja: 10 lip 2015, 14:40

Kopalnia uranu w Kopańcu (OP-8 Kopaniec)

#1 Post autor: Slaworow » 23 kwie 2016, 12:41

Wyrobiska kopalni uranu w Kopańcu znajdowały się na południowym i wschodnim stoku góry Popiel, nieco na północ od wsi Kopaniec.

W 1951 roku na zachodnim zboczu góry stwierdzono anomalie promieniotwórcze, które zdecydowano się prześledzić wyrobiskami górniczymi. W tym celu wydrążono sztolnię numer 3 o długości 340 metrów oraz szyb numer 4 o głębokości 69,5 metrów, na którym założono poziom -65 m, gdzie z kolei wydrążono 124 metry wyrobisk oraz dwa nadsięwłomy o łącznej wysokości 20 metrów. Zawartość uranu w rudzie nie przekraczała tu 0,08%, w związku z czym wyrobiska zlikwidowano.

W 1952 roku na południowym zboczu góry Popiel wykonano szybik o głębokości 30 metrów, z którego wykonano chodniki poszukiwawcze o długości około 60 metrów. Okruszcowania o charakterze przemysłowym nie stwierdzono - wydobyto tu jedynie 23 tony rudy o zawartości 0,127% U.

Obecnie wyrobiska są niedostępne. Sztolnia zamknięta jest betonową tamą, szyb numer 4 jest zasypany, podobnie jak szybik. Wyrobiska szybowe zasypano materiałem z hałd.
Załączniki
Kopaniec.JPG
Kopaniec.JPG (606.63 KiB) Przejrzano 2940 razy

Chris
Posty: 11
Rejestracja: 22 sty 2016, 0:12

Kopalnia uranu w Kopańcu (OP-8 Kopaniec)

#2 Post autor: Chris » 23 kwie 2016, 12:41

Betonowa tama zamykająca sztolnię:
Załączniki
img_8454.jpg
img_8454.jpg (107.65 KiB) Przejrzano 2939 razy
img_8455.jpg
img_8455.jpg (88.06 KiB) Przejrzano 2939 razy

Biker
Posty: 6
Rejestracja: 19 lut 2016, 8:11

Kopalnia uranu w Kopańcu (OP-8 Kopaniec)

#3 Post autor: Biker » 23 kwie 2016, 12:42

Chris, jakie to duże? bo wydaje się że małe... ale zabezpieczenie nie należy chyba do najsolidniejszych...

Chris
Posty: 11
Rejestracja: 22 sty 2016, 0:12

Kopalnia uranu w Kopańcu (OP-8 Kopaniec)

#4 Post autor: Chris » 23 kwie 2016, 12:42

Niestety na fotach nie widać dobrze skali, ale szczelina jest na tyle mała że można tylko zajrzeć lub wsunąć rękę z aparatem.

Kali_7
Posty: 205
Rejestracja: 30 gru 2015, 20:43

Kopalnia uranu w Kopańcu (OP-8 Kopaniec)

#5 Post autor: Kali_7 » 29 sty 2017, 13:12

Natrafiłem na taką mapę z planem sztolni w Kopańcu, zastanawia mnie tylko czy to jest na pewno sztolnia opisywana w temacie, bo na mapie Slwarowa nazwana jest jako sztolnia nr 3 na natomiast na planie jest to sztolnia nr 2
Długość głównego chodnika dla tej sztolni to 380 m, a suma długości wszystkich chodników to około 660 m.
mapę wykonano w 1966 roku, to trochę dziwne, bo prace poszukiwawcze były prowadzone w 1951.
Załączniki
IMG_4910.jpg
plan sztolni nr 2 z 1966 roku
IMG_4910.jpg (643.73 KiB) Przejrzano 2592 razy

Kali_7
Posty: 205
Rejestracja: 30 gru 2015, 20:43

Kopalnia uranu w Kopańcu (OP-8 Kopaniec)

#6 Post autor: Kali_7 » 03 lut 2017, 19:32

To zdecydowanie nie jest plan sztolni nr 3 w Kopańcu. Świadczy o tym kilka faktów
- sztolnia jest o przebiegu w kierunku południowo-wschodnim
- długość chodników sztolni na planie to jak podałem około 660 m natomiast w całym OP-8 wykonano w sumie 464 m - chodników, więc sama sztolnia ma więcej niż całość prac w tym rejonie
- nazwa na planie to sztolnia nr 2 a w dokumentach jest podane, że w Kopańcu wykonano sztolnie nr 3.

Jak wynika z daty wykonania mapy narysowano ją w 1966 roku, więc została ona wykreślona 15 lat po zakończeniu prac.
Wniosek jest taki, że albo jest to mapa innego wyrobiska, albo w Kopańcu gdzieś została w późniejszym okresie wydrążona jeszcze jakaś sztolnia , o której źródła milczą, nie mniej w to nie bardzo wierzę...
Rozwiązaniem zagadki może być przeliczenie współrzędnych jakie podane są w dole mapy. Najprawdopodobniej są one podane w układnie Rauenberga, ale ja na razie nie potrafię przeliczyć tych współrzędnych, chodź one też mogą być błędne,bo tam mógł powstać błąd w nazewnictwie sztolni.
Ze sztolni, które by spełniały warunek przebiegu południowo-wschodniego, pasowała by mi tylko sztolnia nr 2 w Mniszkowie i sztolnia nr 2 w Okrzeszynie. W sztolni w Mniszkowie wykonano 1026 m wyrobisk więc do tych 660 też nie pasuje, nie wiem ile wyrobisk wykonano w Okrzeszynie...


DziadBorowy
Posty: 4
Rejestracja: 18 sie 2016, 16:32

Kopalnia uranu w Kopańcu (OP-8 Kopaniec)

#8 Post autor: DziadBorowy » 06 kwie 2017, 10:55

Kali_7 pisze:Najprawdopodobniej są one podane w układnie Rauenberga, ale ja na razie nie potrafię przeliczyć tych współrzędnych(...)
A nie w układzie Gromnik? Mógłbyś podać te współrzędne, bo ze zdjęcia nie mogę odczytać?

DziadBorowy
Posty: 4
Rejestracja: 18 sie 2016, 16:32

Kopalnia uranu w Kopańcu (OP-8 Kopaniec)

#9 Post autor: DziadBorowy » 06 kwie 2017, 10:57

Razem z tymi dwiema małymi cyferkami na początku poprosiłbym.

Kali_7
Posty: 205
Rejestracja: 30 gru 2015, 20:43

Kopalnia uranu w Kopańcu (OP-8 Kopaniec)

#10 Post autor: Kali_7 » 06 kwie 2017, 17:42

A wiesz co to jest układ Gromnik? To lokalny układ współrzędnych dla Wrocławia, więc nie był on używany dla innych obszarów, chyba że masz jakieś szczegółowe informacje na ten temat, ale to by nie miało zbyt wielkiego sensu.
Te współrzędne to:
Y=55 38 300, X=55 40 350
a dla okolic Śnieżnika: Y=56 32 213, X=55 67 128
dla Okrzeszyna: Y=55 70 500 X=56 07 600
dla Grzmiącej:Y: 55 95 250 X= 56 18 000
dla Kowar: Y=55 56 000 X=56 25 000
Podane przeze mnie współrzędne dotyczą tego co o jest w opisie danej mapy z każdego z obszarów. Sam robiłem różne przeliczenia tych danych i jedyny wniosek jaki udało mi się wyciągnąć to, że rzeczywiście te współrzędne z Kopańca dotyczą okolic Kopańca. Niestety jest dość mocno prawdopodobne, że współrzędne były specjalnie "skażone", więc dzisiejsze przeliczenia są praktycznie niemożliwe
Nie mniej jak uda ci się coś ustalić to podziel się proszę tą więdzą

DziadBorowy
Posty: 4
Rejestracja: 18 sie 2016, 16:32

Kopalnia uranu w Kopańcu (OP-8 Kopaniec)

#11 Post autor: DziadBorowy » 06 kwie 2017, 18:56

Kali_7 pisze:A wiesz co to jest układ Gromnik?
Wiem. Był używany nie tylko dla Wrocławia, ale także przy sporządzaniu planów kopalń wałbrzyskich zarówno przez Polaków jak i Niemców - np. wałbrzyskie flotzkarty są wykonane w układzie Rummelsberg. Dlatego się zastanawiałem nad tą opcją, chociaż powinienem był od razu zauważyć, że w takim wypadku Y powinien być ujemny :(
Kali_7 pisze: Te współrzędne to:
Y=55 38 300, X=55 40 350
A nie X=56 40 350?

Kali_7
Posty: 205
Rejestracja: 30 gru 2015, 20:43

Kopalnia uranu w Kopańcu (OP-8 Kopaniec)

#12 Post autor: Kali_7 » 06 kwie 2017, 19:27

Tak powinno być 56 40 350

DziadBorowy
Posty: 4
Rejestracja: 18 sie 2016, 16:32

Kopalnia uranu w Kopańcu (OP-8 Kopaniec)

#13 Post autor: DziadBorowy » 06 kwie 2017, 20:42

Kali_7 pisze: Sam robiłem różne przeliczenia tych danych i jedyny wniosek jaki udało mi się wyciągnąć to, że rzeczywiście te współrzędne z Kopańca dotyczą okolic Kopańca. Niestety jest dość mocno prawdopodobne, że współrzędne były specjalnie "skażone", więc dzisiejsze przeliczenia są praktycznie niemożliwe
Nie mniej jak uda ci się coś ustalić to podziel się proszę tą więdzą
Ciekawa rzecz z tym "skażeniem". Żeby to ustalić, trzeba by mieć plan z tego samego zbioru dla obiektu ze znaną lokalizacją.
Przyjmując (z raczej dużym uproszczeniem) współrzędne dla otworu y=5538330; x=5640580, próbowałem dopasować je do różnych układów i rzeczywiście, najbliżej wychodzi dla układu Rauenberg i 1942.
Załączniki
rauenberg.jpg
rauenberg.jpg (81.46 KiB) Przejrzano 2314 razy
1942.jpg
1942.jpg (90.98 KiB) Przejrzano 2314 razy

ODPOWIEDZ

Wróć do „Górnictwo Gór i Pogórza Izerskiego”