Przepinki - cz. II ZJAZD, PODEJŚCIE, Z LINY NA LINĘ
: 11 lut 2018, 10:51
post odtworzony z Maj 2009
Przepinki : zjazd/podchodzenie SRT i DRT
W przypadku gdy podczas zjazdu lub podchodzenia na linie zajdzie konieczność zmiany kierunku jazdy – bez możliwości bezpiecznego zatrzymania się na “stałym gruncie” ( ziemia, element konstrukcji ) jesteśmy zmuszeni do przepięcia się wisząc w uprzęży. Przepinki są jedną z najbardziej podatnych na błędy czynności. Podczas przepinania się należy zachować szczególną ostrożność i nie powinniśmy “iść na skróty”. Sytuacje w których będziemy się przepinać często będą okraszone stresem i zmęczeniem. Bardzo ważne jest by w miarę możliwości regularnie ćwiczyć przepinki “na sucho” by potem w warunkach bojowych nie tracić czasu, energii i nerwów na przypominanie sobie “jak to się robiło”. Powinniśmy te czynności wykonywać “z głową” ale automatycznie. O ćwiczeniach przepinek będzie traktować jednak osobny temat. Teraz skupimy się na teoretycznym “krok po kroku” przepinek w przypadku liny swobodnie zwisającej – bez węzłów i innych utrudnień. W opisach założyłem iż sprzęt do wychodzenia mamy podpięty do uprzęży ( tak powinno być by w razie sytuacji awaryjnej nie tracić czasu na wyciąganie i podpinanie sprzętu – w stresie możemy popełnić błąd, szpej może nam wypaść oraz może nam się wszystko pomieszać w sytuacji gdy wisimy na linie i obciążamy uprząż )
Poszczególne przypadki będę opisywał w trzech formach : opisowej, obrazkowej i krótko w punktach. Poruszę następujące zagadnienia :
a)ze zjazdu do podejściach
b)z podejścia w zjazd
c)z liny na linę
A) ZE ZJAZDU DO PODEJŚCIA
DRT – Double Rope Technique ( czyli przy użyciu dwóch niezależnych lin )
Tak więc, przede wszystkim musimy się zatrzymać Blokujemy przyrząd zjazdowy “na stałe”. Następnie upewniamy się czy przyrząd asekuracyjny jest poprawnie założony i zabezpieczony oraz odpowiednio go pozycjonujemy na linie asekuracyjnej by nam nie przeszkadzał,oraz w razie odpadnięcia zminimalizował długość lotu. Wspominam o pozycjonowaniu przyrządu ponieważ nie zawsze jest możliwość zjazdu ciągłego z przyrządami asekuracyjnymi. Niektóre osoby stosują stopa i shunta zjeżdżając “skokami” czyli : zjazd, ściągnięcie shunta, zjazd, ściągnięcie shunta. Ważne jest by podczas przepinki przyrząd asekuracyjny nie dyndał gdzieś poniżej nas – to zwiększa WO w razie odpadnięcia.
WERSJA "A"
Upewniamy się że przyrządy do wychodzenia są poprawnie założone i sprawne. Wpinamy poignée (bądź inny przyrząd zaciskowy) powyżej przyrządu zjazdowego “na wyciągnięcie” ręki. Zamykamy zapadkę pamiętając o zabezpieczeniu karabinkiem – tworzy to nam wtedy system zamknięty z liną.
Następnie stajemy na stopce i również powyżej przyrządu zjazdowego ale poniżej poignée wpinamy piersiowy przyrząd zaciskowy – np. Croll.W tym momencie nasz przyrząd zjazdowy jest już odciążony i możemy go swobodnie odblokować i wypiąć z liny ( możemy go zostawić wpiętego w główny łącznik uprzęży lub przypiąć do zaczepu sprzętowego ). Upewniamy się że wszystko poprawnie wpięliśmy, czy zamki karabinków są zakręcone i jesteśmy gotowi do wyjścia
Wersja obrazkowa
W punktach
Wersja “A”
1.Blokujemy przyrząd zjazdowy “na stałe”
2.Pozycjonujemy przyrząd askuracyjny na linie asekuracyjnej
3.Wpinamy poignée (lub inny przyrząd zaciskowy) w linę trakcyjną powyżej przyrządu zjazdowego
4.Stajemy na stopce i pomiędzy poignée a przyrządem zjazdowym wpinamy crolla (lub inny piersiowy przyrząd zaciskowy)
5.Upewniamy się że wszystko zamontowaliśmy poprawnie
6.Wypinamy przyrząd zjazdowy z liny i wychodzimy
WERSJA "B"
Można cały schemat przeprowadzić nieco inaczej. Przy zjeździe zawisamy na przyrządzie asekuracyjnym. Następnie wpinamy powyżej p. zjazdowego poignée. Jesteśmy już wpięci w trzy punkty więc spokojnie możemy wypiąć nie obciążony w tym momencie p. zjazdowy. Teraz stajemy na stopce i wpinamy crolla. W razie potrzeby opuszczamy nieco p. asekuracyjny i siadamy na obciążonym crollu. Lub najpierw siedząc wpinamy crolla i dopiero teraz stajemy na stopce i opuszczamy na odpowiednią wysokość p. asekuracyjny ( croll powinien juz zacząć pracować ) Ja osobiście wolę rolkę wypiąć na końcu, w niczym mi ona nie przeszkadza a zawsze jestem gotowy do zjazdu. To już jednak kwestia wyboru – obie metody są w pełni bezpieczne.
Wersja obrazkowa
W punktach
Wersja “B”
1.Zawisamy na p. asekuracyjnym
2.Blokujemy p.zjazdowy “na stałe”
3.Wpinamy poignée (lub inny przyrząd zaciskowy) w linę trakcyjną powyżej przyrządu zjazdowego
4.Wypinamy p.zjazdowy z liny
5.Wpinamy crolla oraz odblokowujemy p.asekuracyjny
6.Upewniamy się że wszystko zamontowaliśmy poprawnie i wychodzimy
SRT – Single Rope Technique ( czyli przy użyciu jednej liny )
W przypadku zjazdów na jednej “żyle” nie ma zasadniczych różnic w sensie sekwencji – musimy jedynie bardziej uważać by nie popełnić błędu oraz schludnie przeprowadzic całą operację poniważ cały sprzęt mamy podpięty do tej samej liny. Wiąże się to z ryzykiem obkręcenia, skrzyżowania, zaplątania i pomieszania taśm, lonż i innego paskudztwa które nam zwisa z uprzęży Powyżej zaprezentowałem dwie metody przepinek w DRT. W SRT metoda “A” była by dosyć problematyczna bo cztery przyrządy na jednej linie to juz spory tłok i jest to kompletnie zbędne ! Tak więc :
Zjeżdżamy mając przyrząd asekuracyjny wpięty powyżej przyżądu zjazdowego. Zawisamy na p. asekuracyjnym. Blokujemy przyrząd zjazdowy na stałe. Wpinamy poignée ( lub inny przyrząd zaciskowy ) poniżej p. asekuracyjnego. Pamiętamy by zabezpieczyć przyrząd karabinkiem! Następnie wypinamy p. zjazdowy. W jego miejsce montujemy crolla. Opuszcamy odpowiednio poignée i stajemy na stopce. Opuszcamy p. asekuracyjny tak by móc swobodnie bez szarpnięcia obciązyć crolla. Wypinamy p. asekuracyjny z liny. Kontrolujemy czy wszystko poprawnie podpieliśmy a zamki w karabinkach są zabezpieczone.
Wersja obrazkowa
W punktach
1.Zawisamy na przyrządzie asekuracyjnym
2.Blokujemy przyrząd zjazdowy “na stałe”
3.Wpinamy poignée (lub inny przyrząd zaciskowy) w linę poniżej przyrządu asekuracyjnego
4.Wypinamy przyrząd zjazdowy z liny i w jego miejsce wpinamy crolla ( lub inny piersiowy przyrząd zaciskowy )
5.Opuszczamy na odpowiednią wysokość poignée, stajemy na stopce obniżamy przyrząd asekuracyjny zawisając na crollu
6.Siedząc “na crollu” spokojnie wypinamy przyrząd asekuracyjny z liny
7.Upewniamy się że wszystko zamontowaliśmy poprawnie i jesteśmy gotowi do wyjścia
cdn
Przepinki : zjazd/podchodzenie SRT i DRT
W przypadku gdy podczas zjazdu lub podchodzenia na linie zajdzie konieczność zmiany kierunku jazdy – bez możliwości bezpiecznego zatrzymania się na “stałym gruncie” ( ziemia, element konstrukcji ) jesteśmy zmuszeni do przepięcia się wisząc w uprzęży. Przepinki są jedną z najbardziej podatnych na błędy czynności. Podczas przepinania się należy zachować szczególną ostrożność i nie powinniśmy “iść na skróty”. Sytuacje w których będziemy się przepinać często będą okraszone stresem i zmęczeniem. Bardzo ważne jest by w miarę możliwości regularnie ćwiczyć przepinki “na sucho” by potem w warunkach bojowych nie tracić czasu, energii i nerwów na przypominanie sobie “jak to się robiło”. Powinniśmy te czynności wykonywać “z głową” ale automatycznie. O ćwiczeniach przepinek będzie traktować jednak osobny temat. Teraz skupimy się na teoretycznym “krok po kroku” przepinek w przypadku liny swobodnie zwisającej – bez węzłów i innych utrudnień. W opisach założyłem iż sprzęt do wychodzenia mamy podpięty do uprzęży ( tak powinno być by w razie sytuacji awaryjnej nie tracić czasu na wyciąganie i podpinanie sprzętu – w stresie możemy popełnić błąd, szpej może nam wypaść oraz może nam się wszystko pomieszać w sytuacji gdy wisimy na linie i obciążamy uprząż )
Poszczególne przypadki będę opisywał w trzech formach : opisowej, obrazkowej i krótko w punktach. Poruszę następujące zagadnienia :
a)ze zjazdu do podejściach
b)z podejścia w zjazd
c)z liny na linę
A) ZE ZJAZDU DO PODEJŚCIA
DRT – Double Rope Technique ( czyli przy użyciu dwóch niezależnych lin )
Tak więc, przede wszystkim musimy się zatrzymać Blokujemy przyrząd zjazdowy “na stałe”. Następnie upewniamy się czy przyrząd asekuracyjny jest poprawnie założony i zabezpieczony oraz odpowiednio go pozycjonujemy na linie asekuracyjnej by nam nie przeszkadzał,oraz w razie odpadnięcia zminimalizował długość lotu. Wspominam o pozycjonowaniu przyrządu ponieważ nie zawsze jest możliwość zjazdu ciągłego z przyrządami asekuracyjnymi. Niektóre osoby stosują stopa i shunta zjeżdżając “skokami” czyli : zjazd, ściągnięcie shunta, zjazd, ściągnięcie shunta. Ważne jest by podczas przepinki przyrząd asekuracyjny nie dyndał gdzieś poniżej nas – to zwiększa WO w razie odpadnięcia.
WERSJA "A"
Upewniamy się że przyrządy do wychodzenia są poprawnie założone i sprawne. Wpinamy poignée (bądź inny przyrząd zaciskowy) powyżej przyrządu zjazdowego “na wyciągnięcie” ręki. Zamykamy zapadkę pamiętając o zabezpieczeniu karabinkiem – tworzy to nam wtedy system zamknięty z liną.
Następnie stajemy na stopce i również powyżej przyrządu zjazdowego ale poniżej poignée wpinamy piersiowy przyrząd zaciskowy – np. Croll.W tym momencie nasz przyrząd zjazdowy jest już odciążony i możemy go swobodnie odblokować i wypiąć z liny ( możemy go zostawić wpiętego w główny łącznik uprzęży lub przypiąć do zaczepu sprzętowego ). Upewniamy się że wszystko poprawnie wpięliśmy, czy zamki karabinków są zakręcone i jesteśmy gotowi do wyjścia
Wersja obrazkowa
W punktach
Wersja “A”
1.Blokujemy przyrząd zjazdowy “na stałe”
2.Pozycjonujemy przyrząd askuracyjny na linie asekuracyjnej
3.Wpinamy poignée (lub inny przyrząd zaciskowy) w linę trakcyjną powyżej przyrządu zjazdowego
4.Stajemy na stopce i pomiędzy poignée a przyrządem zjazdowym wpinamy crolla (lub inny piersiowy przyrząd zaciskowy)
5.Upewniamy się że wszystko zamontowaliśmy poprawnie
6.Wypinamy przyrząd zjazdowy z liny i wychodzimy
WERSJA "B"
Można cały schemat przeprowadzić nieco inaczej. Przy zjeździe zawisamy na przyrządzie asekuracyjnym. Następnie wpinamy powyżej p. zjazdowego poignée. Jesteśmy już wpięci w trzy punkty więc spokojnie możemy wypiąć nie obciążony w tym momencie p. zjazdowy. Teraz stajemy na stopce i wpinamy crolla. W razie potrzeby opuszczamy nieco p. asekuracyjny i siadamy na obciążonym crollu. Lub najpierw siedząc wpinamy crolla i dopiero teraz stajemy na stopce i opuszczamy na odpowiednią wysokość p. asekuracyjny ( croll powinien juz zacząć pracować ) Ja osobiście wolę rolkę wypiąć na końcu, w niczym mi ona nie przeszkadza a zawsze jestem gotowy do zjazdu. To już jednak kwestia wyboru – obie metody są w pełni bezpieczne.
Wersja obrazkowa
W punktach
Wersja “B”
1.Zawisamy na p. asekuracyjnym
2.Blokujemy p.zjazdowy “na stałe”
3.Wpinamy poignée (lub inny przyrząd zaciskowy) w linę trakcyjną powyżej przyrządu zjazdowego
4.Wypinamy p.zjazdowy z liny
5.Wpinamy crolla oraz odblokowujemy p.asekuracyjny
6.Upewniamy się że wszystko zamontowaliśmy poprawnie i wychodzimy
SRT – Single Rope Technique ( czyli przy użyciu jednej liny )
W przypadku zjazdów na jednej “żyle” nie ma zasadniczych różnic w sensie sekwencji – musimy jedynie bardziej uważać by nie popełnić błędu oraz schludnie przeprowadzic całą operację poniważ cały sprzęt mamy podpięty do tej samej liny. Wiąże się to z ryzykiem obkręcenia, skrzyżowania, zaplątania i pomieszania taśm, lonż i innego paskudztwa które nam zwisa z uprzęży Powyżej zaprezentowałem dwie metody przepinek w DRT. W SRT metoda “A” była by dosyć problematyczna bo cztery przyrządy na jednej linie to juz spory tłok i jest to kompletnie zbędne ! Tak więc :
Zjeżdżamy mając przyrząd asekuracyjny wpięty powyżej przyżądu zjazdowego. Zawisamy na p. asekuracyjnym. Blokujemy przyrząd zjazdowy na stałe. Wpinamy poignée ( lub inny przyrząd zaciskowy ) poniżej p. asekuracyjnego. Pamiętamy by zabezpieczyć przyrząd karabinkiem! Następnie wypinamy p. zjazdowy. W jego miejsce montujemy crolla. Opuszcamy odpowiednio poignée i stajemy na stopce. Opuszcamy p. asekuracyjny tak by móc swobodnie bez szarpnięcia obciązyć crolla. Wypinamy p. asekuracyjny z liny. Kontrolujemy czy wszystko poprawnie podpieliśmy a zamki w karabinkach są zabezpieczone.
Wersja obrazkowa
W punktach
1.Zawisamy na przyrządzie asekuracyjnym
2.Blokujemy przyrząd zjazdowy “na stałe”
3.Wpinamy poignée (lub inny przyrząd zaciskowy) w linę poniżej przyrządu asekuracyjnego
4.Wypinamy przyrząd zjazdowy z liny i w jego miejsce wpinamy crolla ( lub inny piersiowy przyrząd zaciskowy )
5.Opuszczamy na odpowiednią wysokość poignée, stajemy na stopce obniżamy przyrząd asekuracyjny zawisając na crollu
6.Siedząc “na crollu” spokojnie wypinamy przyrząd asekuracyjny z liny
7.Upewniamy się że wszystko zamontowaliśmy poprawnie i jesteśmy gotowi do wyjścia
cdn