Forum Eksploracyjne
http://sztolnie-forum.pl/

Lampa Benzynowa Wskaźnikowa LB 1a -opis i porady
http://sztolnie-forum.pl/viewtopic.php?f=67&t=1722
Strona 1 z 1

Autor:  Rossomak [ 08 lut 2018, 19:16 ]
Tytuł:  Lampa Benzynowa Wskaźnikowa LB 1a -opis i porady

Reaktywacja starego wątku z sztolniefora.pl

Przypominam że lampa benzynowa LB-1a pokazuje następujące stężenia gazów:
CH4: 0-5%
CO2: 3-5%
O2: spadek do 16-17%

Zatem jeżeli mamy sprawną LB-1a możemy wykrywać i mierzyć nią 3 gazy: metan, tlen, dwutlenek węgla. Oczywiście że nowoczesne elektroniczne czujniki gazu są lepsze: dokładniejsze, reagują natychmiast (sygnał dźwiękowy) pokazują dokładne zawartości etc. Dowcip polega na ich cenie. Jest to od 1300 do 2400zł. Nowa benzynka kosztuje 700zł zaś używana na alledrogo ~150zł. Zresztą o tym pisałem już w poście o lampach górniczych w ogóle, tutaj skupie się na opisie LB-1a oraz jej konserwacji.

Poniżej dane lampy, przekrój itp z instrukcji producenta:

Załączniki:
001.JPG
001.JPG [ 173.14 KiB | Przejrzano 99 razy ]
003.JPG
003.JPG [ 352.12 KiB | Przejrzano 99 razy ]
004.JPG
004.JPG [ 218.57 KiB | Przejrzano 99 razy ]
005.JPG
005.JPG [ 348.6 KiB | Przejrzano 99 razy ]
005.JPG
005.JPG [ 348.6 KiB | Przejrzano 99 razy ]
006.JPG
006.JPG [ 415.17 KiB | Przejrzano 99 razy ]
007.JPG
007.JPG [ 480.38 KiB | Przejrzano 99 razy ]
008.JPG
008.JPG [ 410.74 KiB | Przejrzano 99 razy ]
009.JPG
009.JPG [ 374.25 KiB | Przejrzano 99 razy ]
010.JPG
010.JPG [ 294.01 KiB | Przejrzano 99 razy ]

Autor:  Rossomak [ 08 lut 2018, 19:17 ]
Tytuł:  Lampa Benzynowa Wskaźnikowa LB 1a -opis i porady

Dwa brakujące skany:

Załączniki:
012.JPG
012.JPG [ 215.54 KiB | Przejrzano 98 razy ]
013.JPG
013.JPG [ 502.75 KiB | Przejrzano 98 razy ]

Autor:  Rossomak [ 08 lut 2018, 19:20 ]
Tytuł:  Lampa Benzynowa Wskaźnikowa LB 1a -opis i porady

A tutaj to co tygryski lubią najbardziej czyli pomiar gazów metodą na biedaka-cebulaka lepszego niż świeczki ale gorszego niż burżujskie czujniki gazów :D

Załączniki:
okładka.jpg
okładka.jpg [ 278.33 KiB | Przejrzano 98 razy ]
8-9.jpg
8-9.jpg [ 222.6 KiB | Przejrzano 98 razy ]
10-11.jpg
10-11.jpg [ 250.88 KiB | Przejrzano 98 razy ]
12-13.jpg
12-13.jpg [ 263.67 KiB | Przejrzano 98 razy ]
14-15.jpg
14-15.jpg [ 256.05 KiB | Przejrzano 98 razy ]
16.jpg
16.jpg [ 212.28 KiB | Przejrzano 98 razy ]
rysunki.jpg
rysunki.jpg [ 145.16 KiB | Przejrzano 98 razy ]

Autor:  Rossomak [ 08 lut 2018, 19:23 ]
Tytuł:  Lampa Benzynowa Wskaźnikowa LB 1a -opis i porady

I pomiar gazów według jeszcze jednej instrukcji:

Załączniki:
skanuj0001.jpg
skanuj0001.jpg [ 317.9 KiB | Przejrzano 98 razy ]
skanuj0002.jpg
skanuj0002.jpg [ 506.32 KiB | Przejrzano 98 razy ]
skanuj0003.jpg
skanuj0003.jpg [ 577.57 KiB | Przejrzano 98 razy ]
skanuj0004.jpg
skanuj0004.jpg [ 599.8 KiB | Przejrzano 98 razy ]
skanuj0005.jpg
skanuj0005.jpg [ 579.89 KiB | Przejrzano 98 razy ]
skanuj0006.jpg
skanuj0006.jpg [ 611.91 KiB | Przejrzano 98 razy ]
skanuj0007.jpg
skanuj0007.jpg [ 542.97 KiB | Przejrzano 98 razy ]
skanuj0008.jpg
skanuj0008.jpg [ 323.87 KiB | Przejrzano 98 razy ]

Autor:  Rossomak [ 08 lut 2018, 20:08 ]
Tytuł:  Lampa Benzynowa Wskaźnikowa LB 1a -opis i porady

I ostatni post czyli "LB1a for dummies" :-)
Czyli LB1a w pigułce - jeżeli nie chce się Tobie czytać tego wyżej to zacznij tutaj :)

Wygląd LB1a:
Obrazek

Przekrój lampy oraz wyróżnione jej składowe:

Obrazek

Obrazek

Lampa rozebrana częściowo:

Obrazek

Pomiar CO i o2
Obrazek

pomiar metanu "groszkiem"
Obrazek

Obrazek

Załączniki:
lb-1a.JPG
lb-1a.JPG [ 340.9 KiB | Przejrzano 97 razy ]
LB1a-przekrój.JPG
LB1a-przekrój.JPG [ 189.79 KiB | Przejrzano 97 razy ]
opis.jpg
opis.jpg [ 77.35 KiB | Przejrzano 97 razy ]
rozebrana..JPG
rozebrana..JPG [ 92.61 KiB | Przejrzano 97 razy ]
Co i O2.jpg
Co i O2.jpg [ 173.2 KiB | Przejrzano 97 razy ]
pomiar groszkiem.jpg
pomiar groszkiem.jpg [ 160.38 KiB | Przejrzano 97 razy ]
pOMIAR normalny CH4.jpg
pOMIAR normalny CH4.jpg [ 172.11 KiB | Przejrzano 97 razy ]
rysunki.jpg
rysunki.jpg [ 145.16 KiB | Przejrzano 97 razy ]

Autor:  Rossomak [ 08 lut 2018, 20:24 ]
Tytuł:  Lampa Benzynowa Wskaźnikowa LB 1a -opis i porady

I na deser respawn tematu z starego forum -czyli zjazd z odpaloną "benzynką" w szybie :)

aki mały temacik, z nudów raczej niż z realnej potrzeby -ale może komuś się przyda.

Podczas pomiarów "benzynką" w chodnikach wszystko jest jasne -niesiemy lampę w lewej łapce i stosujemy się do instrukcji (wrzuciłem do działu download), natomiast jak zrobić to w szybie? Tutaj należy pamiętać, że musimy jednocześnie zjeżdżać, uważać na obudowę górnicza (o ile jest) i na to co leci w szybie, no i dokonywać pomiarów LB-1a. Roboty jak w wieży francuskiego czołgu z IIwś Laughing
Sądzę że wypracowałem przyzwoite rozwiązanie tej kwestii. Postawiłem sobie trzy założenia:

1. LB-1a musi być PONIŻEJ zjeżdżającego, oraz możliwie daleko od lin.
2. Lonża nie może ulec przepaleniu od nagrzanej obudowy lampy.
3. Mocowanie musi być łatwe do instalacji i pewne.

Po krótkim przemyśleniu doszedłem do wniosku że najlepsza będzie lonża z linki stalowej 3mm - mocowana na główkę skowronka do uszka w obudowie LB-1a. Umożliwia to szybkie i pewne mocowanie, zaś linki 3mm nie sposób przetopić od nagrzanej obudowy lampy.
Moje dzieło:
Obrazek
Koszt w OBI to 6zł za zaciski, i 3zł za linkę stalową 3mm (1,5m). Lonża ma długość ~75cm ale do tego dochodzi długość karabinka oraz LB-1a. Razem ponad metr dyndającego się pod nami zestawu.
Mocowanie wygląda tak -zwykłe przeplecenie -ale trzyma pewnie i jest banalne do montażu.
Obrazek
Po zamocowaniu tego otrzymujemy następujący zestaw:
Obrazek
Do tego na górze karabol od uszka w lonży do uprzęży.
Sam patent oraz użyte materiały bardzo dobrze sprawdziły się "pod ziemią". Odpalona lampa wygodnie zjeżdża około metra pod nami, zaś my mamy pełną swobodę rąk. No i przy umiejętnym kierowaniu lin możemy je umieścić ~0,5m od lampy. Niby nie nagrzewa się ona aż tak bardzo podczas krótkiego zjazdu, niemniej należy pamiętać, że przy dłuższej eksploracji obudowa mocno się nagrzewa i bez problemu może przetopić zamocowaną do obudowy taśmę, lub w jakiś sposób uszkodzić linę.
Patent w akcji wygląda tak:
Obrazek
(fotka z Anny z chyba 2008 roku)

Plusy:

1. Śmieszna cena materiałów.
2. Odporność mocowania - na wszystkie czynniki (temperatura, przetarcia, rwanie etc)
3. Wygoda - łatwy montaż, lekkość, poręczność, lonża zajmuje mało miejsca po zwinięciu.

Wady:
1. Dokonywanie pomiarów dyndająca się metr pod nami benzynką będzie raczej na zasadzie: "o k***a -zgasło!" niż patrzenie na płomień czy skalę. Niestety, ale jeżeli obawiamy się o zawartość O2 w szybie należy zjeżdżać BARDZO powoli i uważnie obserwować lampę. A i tak w razie "W" jest to trochę rosyjska ruletka - czy lampa zgasła na skraju warstwy beztlenowej i czy zdążymy się przepiąć do wyjścia i podmałpować kapkę. Jeżeli zależy nam tylko na transporcie w pionie z odpaloną LB-1a to patent działa bez zarzutów.
2. Prawdopodobieństwo uszkodzenia lin nagrzaną obudową jest nieduże -niemniej utrzymanie dystansu od lin zależy w głównej mierze od doświadczenia zjeżdżającego, ponieważ sama lonża odsuwa nam LB-1a od ciała a nie o lin -trzeba na to uważać, choć mamy ułatwione zadanie dzięki lonży.

Załączniki:
lonża ~80cm.JPG
lonża ~80cm.JPG [ 66.41 KiB | Przejrzano 96 razy ]
lonża + LB-1a.JPG
lonża + LB-1a.JPG [ 78.46 KiB | Przejrzano 96 razy ]
przeplecenie.JPG
przeplecenie.JPG [ 18.96 KiB | Przejrzano 96 razy ]
zjazd z.JPG
zjazd z.JPG [ 94.93 KiB | Przejrzano 96 razy ]

Autor:  biczownia [ 13 lut 2018, 9:04 ]
Tytuł:  Lampa Benzynowa Wskaźnikowa LB 1a -opis i porady

Bardzo dziękuję za zebranie i umieszczenie tych materiałów - naszukałem się ich w ostatnim czasie

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/