Sztolnia można powiedzieć została skutecznie wycięta. Dla osoby postronnej nie ma po niej śladu.
Wobec tego pozwolę sobie jeszcze jeszcze po śmiecić w tym wątku. Jeżeli sytuacja do tego dojrzała, proszę o przeniesienie tematu. Wszak o historie górnictwa się rozchodzi
Trochę z niepoprawnej ciekawości, trochę dla sportu, spróbowałem skompletować wszystkie, pozostałe fundamenty stacji pośredniczących, kolejki mysłowskiej. Jak widać na załączonej mapce faktyczny przebieg niewiele się różni od teoretycznych założeń. W okolicach kamieniołomu pozostałości są bardzo nieczytelne. Na pierwsze fundamenty trafiłem w odległości około kilometra od wyrobiska, przy sporych skałach. Co ciekawe, nie istniejących na żadnej, znanej mi mapie. Dalej już jest znacznie lepiej i pomaga szukanie śladów urobku, który gubiły wagoniki. Przeciętne odległości między stacjami to 150-200m. Między punktem 11-13 następuje gwałtowne obniżenie terenu i tam odległości są znacznie mniejsze. Nawiasem mówiąc jestem pełen podziwu dla autorów przebiegu kolejki. Linia chyba idealna, omijająca rozliczne zapadliska, dolinki, wzgórza. Najtrudniejszy moment to wspomniany spadek. Na niebiesko zaznaczyłem ponumerowane, właściwe lokalizacje. Fundamenty powinny przetrwać jeszcze drugie 100 lat o ile część z nich nie zostanie usunięta z pól. Jak widać na załączonych zdjęciach, na razie mają się dobrze.
Napowietrzna kolej linowa w Starych Rochowicach
Napowietrzna kolej linowa w Starych Rochowicach
- Załączniki
-
- kolejroch.jpg (229.12 KiB) Przejrzano 57267 razy
-
- IMG_20170422_151113.jpg (185.57 KiB) Przejrzano 57267 razy
-
- IMG_20170422_151819.jpg (183.55 KiB) Przejrzano 57267 razy
-
- IMG_20170422_153257.jpg (205.45 KiB) Przejrzano 57267 razy
-
- IMG_20170422_154113.jpg (183.69 KiB) Przejrzano 57267 razy
-
- IMG_20170422_154525.jpg (223.23 KiB) Przejrzano 57267 razy
-
- IMG_20170422_163400.jpg (176.51 KiB) Przejrzano 57267 razy
-
- IMG_20170422_164033.jpg (79.04 KiB) Przejrzano 57267 razy
-
- IMG_20170422_165730.jpg (189.03 KiB) Przejrzano 57267 razy
-
- IMG_20170422_171936.jpg (113.43 KiB) Przejrzano 57267 razy
Napowietrzna kolej linowa w Starych Rochowicach
Zrobiłeś kawał ciekawej roboty, myślę że niejedna osoba zastanawiała się do czego mogły służyć te fundamenty. Ja się akurat z nimi nie spotkałem i wcześniej nie słyszałem o takiej kolejce a trochę tamte tereny znam.
Może jeszcze ktoś znajdzie jakieś archiwalne zdjęcia tej kolejki, bo takich jeszcze nie widzialem
Może jeszcze ktoś znajdzie jakieś archiwalne zdjęcia tej kolejki, bo takich jeszcze nie widzialem
Napowietrzna kolej linowa w Starych Rochowicach
dzięki. To była przyjemność.
Też byłem zielony w temacie a kręcę się regularnie po okolicy. Kolej napowietrzna jest wymieniana we wszystkich materiałach źródłowych, nawet w broszurce turystycznej Starych Rochowic, zatem nie doczytałem. Jest trochę zdjęć archiwalnych ze wsi, ale na kolejkę nie trafiłem. Jedyny ślad to pocztówka z dolny-slask.org
Fotka w prawym, dolnym rogu, przedstawiająca najprawdopodobniej dolną stację kolejki linowej, przy budynku stacji kolejowej:
http://dolny-slask.org.pl/981279,foto.h ... ity=519835
BTW, czy ma ktoś informacje na temat Elizabeth-Grube poza samym faktem jej działalności ?
Też byłem zielony w temacie a kręcę się regularnie po okolicy. Kolej napowietrzna jest wymieniana we wszystkich materiałach źródłowych, nawet w broszurce turystycznej Starych Rochowic, zatem nie doczytałem. Jest trochę zdjęć archiwalnych ze wsi, ale na kolejkę nie trafiłem. Jedyny ślad to pocztówka z dolny-slask.org
Fotka w prawym, dolnym rogu, przedstawiająca najprawdopodobniej dolną stację kolejki linowej, przy budynku stacji kolejowej:
http://dolny-slask.org.pl/981279,foto.h ... ity=519835
BTW, czy ma ktoś informacje na temat Elizabeth-Grube poza samym faktem jej działalności ?
Napowietrzna kolej linowa w Starych Rochowicach
Meßtischblatt z 1938 roku
http://dolny-slask.org.pl/5852590,foto. ... ty=5852586
http://dolny-slask.org.pl/5852590,foto. ... ty=5852586